Življenjski stroški in okolje glavna skrb mladih v EU
- Boj proti naraščajočim cenam bi moral biti glavna prednostna naloga po vsej Evropi, pravijo mladi v starosti od 16 do 30 let
- Mladi iz vzhodnih držav članic EU so bolj zaskrbljeni glede varnosti in obrambe
- Za 42 % anketirancev so družbeni mediji glavni vir novic o političnih in družbenih vprašanjih
- 76 % jih meni, da so bili v zadnjih sedmih dneh izpostavljeni dezinformacijam, 70 % pa jih je prepričanih, da jih lahko prepoznajo
Raziskava Evropskega parlamenta med državljani EU, starimi od 16 do 30 let, kaže, da so družbeni mediji njihov glavni vir informacij in da se večina zaveda tudi tveganj dezinformacij na spletu.
Naraščajoče cene in življenjski stroški so zaskrbljujoči za 40 % mladih v starosti od 16 do 30 let, ki so sodelovali v zadnji raziskavi Eurobarometra o mladih, objavljeni v ponedeljek. Tretjina vprašanih meni, da bi se morala EU v naslednjih petih letih osredotočiti na okolje in podnebne spremembe, 31 % pa jih meni, da bi morale biti prednostna naloga gospodarske razmere in ustvarjanje delovnih mest.
Skoraj trije od desetih (29 %) si želijo, da bi EU dala prednost socialni zaščiti, blaginji in dostopu do zdravstvenega varstva. Več kot petina anketirancev je kot pomembne prednostne naloge EU izpostavila izobraževanje in usposabljanje (27 %), stanovanja (23 %) ter obrambo in varnost EU (21 %). Evropska obramba je še posebej zaskrbljujoča za mlade na Češkem (36 %), Poljskem (33 %) in v Estoniji (32 %).
Roberta Metsola je ob objavi rezultatov povedala: „Prisluhniti mladim Evropejcem in njihovim skrbem je ključnega pomena za politike, oblikovalce politik in evropsko demokracijo. Mladi so danes zaskrbljeni zaradi naraščajočih cen, podnebnih sprememb, varnosti in možnosti, da najdejo dobro zaposlitev. To so skrbi, ki jih moramo obravnavati pri vsaki odločitvi, ki jo sprejmemo, in vsakem zakonu, ki ga sprejmemo. V nasprotnem primeru tvegamo, da bomo zaradi razočaranja izgubili eno generacijo.“
Socialni mediji prehitevajo televizijo kot glavni vir informacij
Družbeni mediji so glavni vir informacij o političnih in družbenih vprašanjih za 42 % anketirancev, starih od 16 do 30 let, pri čemer je televizija drugi najbolj priljubljen vir (39 %). Prednost televizije je še posebej opazna pri osebah, starih od 25 do 30 let. Za to starostno skupino je tudi bolj verjetno, da bo uporabljala spletne novičarske platforme in radio v primerjavi z osebami, starimi od 16 do 18 let. Mlajši udeleženci (16–18 let) se bolj zanašajo na družbene medije (45 %) kot 25–30-letniki (39 %) in zaupajo v informacije, ki jih dobijo od prijateljev, družine ali sodelavcev (29 % v primerjavi s 23 %).
„Informacijsko okolje se hitro spreminja. Ker večina mladih večinoma prejema novice iz družbenih medijev, imajo politiki in platforme družbenih medijev posebno odgovornost za boj proti dezinformacijam, ki so vse bolj pogoste“ je dodala predsednica Metsola.
Televizija ostaja vodilni vir informacij za mlade na Portugalskem (53 %), v Italiji (52 %), Sloveniji (45 %) in Franciji (43 %). Spletni tisk in/ali novičarske platforme ter radio so vir informacij za 26 % mlajših udeležencev in 16 % starejših udeležencev. V raziskavi iz leta 2021 so bili glavni viri novic družbeni mediji in novičarska spletna mesta (vsakega od njih je omenilo 41 % anketirancev).
Instagram in TikTok sta najbolj uporabljeni družbeni omrežji za novice
Instagram je vodilna platforma za pridobivanje političnih in družbenih novic med mladimi (47 %), sledi pa mu TikTok (39 %). Anketa tudi kaže, da X (prej Twitter) uporablja le 21 % mladih.
Mladi se zavedajo svoje izpostavljenosti dezinformacijam
Velika večina mladih (76 %) je menila, da so že bili izpostavljeni dezinformacijam in lažnim novicam.
V devetih državah EU je več kot polovica anketirancev poročala, da so bili „pogosto“ ali „zelo pogosto“ izpostavljeni dezinformacijam, pri čemer je bil največji delež anketirancev z Malte (59 %), Madžarske (58 %), Grčije (57 %), Luksemburga (55 %) in Belgije (54 %). Nasprotno je delež tistih, ki menijo, da niso bili nikoli izpostavljeni dezinformacijam in lažnim novicam, največji v Romuniji (19 %), sledi Bolgarija (11 %).
70 % sodelujočih v raziskavi je bilo prepričanih, da lahko prepoznajo dezinformacije. Anketiranci z Malte in Hrvaške so bili najbolj prepričani v svojo sposobnost prepoznavanja dezinformacij, tisti iz Avstrije, Nemčije in Slovenije pa so bili najmanj samozavestni.
Ozadje
Raziskavo Eurobarometer o mladih je med 25. septembrom in 3. oktobrom 2024 izvedlo podjetje Ipsos v vseh 27 državah članicah EU. Skupno je bilo prek spletnih anket z računalniško podprto spletno anketo (CAWI) anketiranih 25.863 mladih v starosti od 16 do 30 let. Rezultati so bili ponderirani glede na delež te starostne skupine v vsaki državi EU.
Mladi razpravljajo o ukrepih EU na prireditvi EYE2025
Vpogledi iz raziskave Eurobarometra o mladih omogočajo podrobno razumevanje politične participacije mladih Evropejcev ter njihovih potreb in skrbi. Te ugotovitve bodo pomagale zagotoviti, da bodo na vodilnem dogodku Parlamenta za mlade, EYE2025, obravnavane teme, ki so najpomembnejše za mlado generacijo EU.
Prijave na prireditev EYE2025 so odprte do 21. februarja. 13. in 14. junija 2025 se bo v Evropskem parlamentu v Strasbourgu na prireditvi EYE zbralo na tisoče mladih iz vse EU in sveta, da bi razpravljali, izmenjali mnenja in prispevali k oblikovanju prihodnosti Evrope.